Co je SEO – optimalizace pro vyhledávače?

SEO (zkratka z anglického: Search Engine Optimization, český překlad: optimalizace pro vyhledávače) je mnoha lidmi považováno za magii.

SEO samozřejmě žádná magie není, jedná se o sbírku logických doporučení a postupů, které zajistí, že váš web budou mít vyhledávače rádi. A protože vyhledávače se snaží maximálně vyjít vstříc návštěvníkům a jejich dotazům, není SEO ničím jiným než optimalizací webu pro návštěvníky webových stránek, doplněnou o pár technických doporučení. Proto je název optimalizace pro vyhledávače trochu zavádějící, jde spíše o celkově správně vytvořený web. Dobře vyrobené webové stránky s unikátním obsahem si návštěvníky najdou sami. Nelogickou a složitou věc ze SEO vytváří spíše firmy, které jej nabízejí – povětšinou se snaží získat dlouhodobě platící klienty, jimž slibují nereálné a netransparentní výsledky.

SEO – dobrá a špatná optimalizace

Cílem SEO (a tedy správně a logicky vytvořeného webu) je spokojenost návštěvníků a jejich následná konverze v zákazníky. SEO totiž úzce souvisí s internetovým marketingem – přivedení návštěvníků na web by totiž neměl být žádaný cíl. Skutečným cílem SEO je dříve uvedená konverze. Tedy okamžik, kdy se návštěvník změní v zákazníka. Uveďme si extrémní příklad: Optimalizujete-li web na klíčové slovo „sex“, dá se očekávat zvýšení návštěvnosti. Ovšem taková návštěvnost je vám k ničemu, prodáváte-li nábytek. V takovém případě zákazník na web přijde, zjistí, že nenašel co hledal a odchází.

Podobný případ může nastat, pokud prodáváte drátěné kartáče. Je-li web optimalizován na slovo „kartáče“, posbíráte hodně návštěvníků, ale většina jich web opustí, protože hledají např. kartáče na boty, které nemáte. Nyní si jistě říkáte: „Kde je problém této SEO optimalizace? Na web přijdou i ti, kteří hledali drátěné kartáče a ostatní mě nezajímají.“ Odpověď je jednoduchá – nepřijdou. Proč? Jiný obchodník totiž svůj web optimalizuje na správný výraz „drátěné kartáče“ a ve výsledcích vyhledávání vás předběhne. Zákazníci nakoupí u něj a k vám již nepřijdou.

Toto je jedním z důvodů, proč nelze SEO dělat strojově. Pro dobrou SEO optimalizaci je totiž nutné porozumět lidskému způsobu vkládání dotazů do vyhledávače.

Neusnout na SEO vavřínech

Aby vše nebylo tak jednoduché a po důkladné SEO optimalizaci jste si nešli lehnout a čekat na masivní výdělky, zavedly vyhledávače stárnutí obsahu. Opět se jedná o poměrně logickou věc – čím častěji bude web aktualizován, tím více mu bude přikládána důležitost. Jednoduše si řekne: „Asi se tam děje něco zajímavého a proto je posunu výše.“

Podobných tipů a triků je samozřejmě celá řada. Uceleně si o nich můžete přečíst v SEO knize, které je zdarma ke stažení.

Nechcete hledat klíčová slova a web na SEO optimalizovat sami? Ozvěte se nám, pomůžeme vám s tím!

Na co si dát pozor při výběru SEO agentury

SEO není exaktní, a proto se návratnost investice se pohybuje v řádu měsíců. To je hlavní důvod, proč na trhu působí i firmy, které vás mohou ve vyhledávačích poškodit.

Při výběru firmy pro SEO optimalizaci si dejte pozor především na následující věci:

  • Nevěřte firmám, které nabízejí garanci pozice ve výsledcích vyhledávání. Pozice se mění i několikrát denně. První pozice vám nemohou garantovat ani zaměstnanci vyhledávačů, natož SEO agentury.
  • Zjistěte si předešlé reference SEO agentury. Ptejte se, čeho agentura dříve dosáhla, jak dlouho to trvalo, jaké kroky z jejich strany byly realizovány a kolik úspěšné umístění ve vyhledávači stálo.
  • Pamatujte, že SEO úspěch agentury není „železářství Kotěhůlky“, ale např. „levné letenky“.
  • Vyhněte se firmám, které nabízejí budování zpětných odkazů z výměnných systémů (mnohdy reciprocitně). Často jde o různé stránky s partnery, lišty, boční panely a zápatí, které se zobrazují na všech podstránkách webu. Jde o porušení pravidel vyhledávačů a můžete za to být penalizováni.
  • Ověřte, že firma postupuje podle povolených pravidel vyhledávačů. Nekalé praktiky (jako skrytý text, přílišný výskyt klíčových slov) pomohou jen krátkodobě, navíc hrozí dlouhodobá penalizace ze strany vyhledávače.